*

Markku Brask Pelottomasti kohti uutta.

Taksiala - melkein kuoliaaksi säännelty

MTV uutisoi eilen taksialan työvoimapulasta. Taksiliiton toimitusjohtaja on huomannut, että pienipalkkaiselle alalle jossa on epäsäännölliset tulot, ei löydy työntekijöitä. Sen lisäksi että työn vastaanottaminen ei ole kannattavaa, alan sääntely on pikkuhiljaa johtanut siihen, että taksiliikenne kituu kohti hyvin epävarmaa kyydin saatavuutta.

Toimitusjohtaja Koskinen on pohdinnassaan päässyt jyvälle siitä, mikä vähentää työn houkuttelevuutta ja tekee epäsäännöllisen ja pienipalkkaisen työn vastaanottamisesta kannattamatonta. 

"Olisi tärkeää, että pienilläkin palkoilla töihin tuleminen tehtäisiin mahdolliseksi ja kannustavaksi. Myös taustalla olevaa sosiaaliturvaa ei pitäisi heti menettää. Näistä ne ratkaisut varmastikin löytyy. En usko, että meillä syntyy lyhyellä aikavälillä oleellisesti pienempiä ansioita tekeviä ihmisjoukkoja", Koskinen pohti uutisessa.

Uutisessa kerrotaan myös, että ansiotaso vaihtelee paikkakunnittain, sekä sen mukaan, mihin aikaan vuorokaudesta ja minä viikonpäivinä tehdään töitä. Ja jos tekee ahkerasti töitä varsinkin kiireiseen aikaan, sillä elättää itsensä.

Viikko sitten Timo Liespuu kertoi Iltalehden uutisessa vaihtaneensa säännellyn taksin ajamisesta Uberiin. Häntä haastateltiin sittemmin myös Enbuske & Linnanahde -ohjelmassa aiheen tiimoilta. 

"Uber maksaa Liespuulle palkkion kerran viikossa. Yritys ottaa kyytien hinnasta 20 prosenttia, lopusta Liespuu maksaa ennakkoveron, arvolisäveron ja auton kulut. Hän sanoo tienaavansa enemmän kuin ajaessaan taksia, vaikka työskentelee nyt kymmenen tunnin sijaan kahdeksan tuntia yössä.", Iltalehti raportoi.

Uberin liiketoimintamalli on sovitettu tähän päivään, mistä johtuen halvemmista kyydeistäkin on mahdollista saada enemmän palkkaa. Teknologian hyödyntäminen mahdollistaa myös monella muulla alalla vastaavanlaisen kehityksen.

Tämä ei tietenkään miellytä alan perinteisiä toimijoita. Isäntä - renki -asetelma näyttää kuitenkin tulleen ainakin osittain tiensä päähän. Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta että tällaista rohkeaa kaveria aletaan panettelemaan ja uhkailemaan entisten kollegoiden toimesta:

"Liespuun Facebook-sivuilla hänen sanotaan välttelevän veroja ja vakuutuksia, sekä ajavan vanhalla romulla ilman käytöstapoja. Joku sanoo, että ”saunan takana olisi tällekin sankarille kivasti tilaa.” Moni toivoo hänelle käräjillä tuomiota. Uber-sovelluksessa Liespuu on saanut kuljettajana kuitenkin erinomaiset arviot."

Sovelluksessa annetut arviot ovat oikeiden asiakkaiden antamia, eikä huonoja arvioita saanut kuljettaja saa yhtä helposti kyytejä kuin vaikkapa Timo. Samalla periaatteella arviointi toimii suurimmassa osassa muutakin verkottunutta liiketoimintaa, jossa tarjotaan palveluita. Hyvää käytäntöä on siltä osin onnistuneesti kopioitu.

Taksiliitolle ja taksiliikenteen harjoittajille onkin syytä heittää avoin haaste; miten tämä väistämätön muutos saadaan käännettyä paikallisten elinkeinonharjoittajien ja työntekijöiden hyödyksi? Sen sijaan, että pelätään muutosta ja vastustetaan uusia ideoita, niitä täytyy pyrkiä hyödyntämään. Voiko Uberin liiketoimintamallia tutkimalla ja soveltuvin osin kopioimalla saada kelkan käännettyä?

Jos kuljettajaksi aikovalla on vaihtoehtoinaan kallis kurssi ja huonompi tulotaso, tai päivän koulutus, sovellus joka neuvoo reitit ja hoitaa laaduntarkkailun, sekä parempi tulotaso - kumman luulette nuoren kuljettajaksi aikovan valitsevan?

Näiden kahden ääripään väliltä löytyy varmasti sellainen ratkaisu, joka mahdollistaa taksialan elävöittämisen ja kiinnostavuuden lisäämisen myös Suomessa.

Piraattipuolueen agendalla on sääntelyn ja byrokratian purkaminen, sekä vastikkeeton perustulo. Ja kuten Piraattipuolueen Puheenjohtaja Jonna Purojärvi taannoin haastattelussa sanoi Piraattipuolueen nimeen liittyen: "...haluamme kopioida hyviä ideoita" - olisi taksialan syytä tehdä samoin. 

 

Linkit uutisiin:

http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mita-taksikuskina-oikein-tienaa-ala-ei-kiinnosta-enaa-edes-opiskelijoita/6066492

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016090222254644_uu.shtml

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kopioidaan mallit suoraan Tukholmasta ja Tallinnasta, niin saadaan kaikkia miellyttävä taksiliikenne tänne meillekin.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen

Tallinnalaisena kannatan. Olisi kiva saada Suomeenkin toimiva taksiliikenne.

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Hmm..

Tukholmassa halvin taksi 10 km / 15 min hintaviitteellä on 299 kr. Kallein 1499 kr. Suomessa sama matka 211,20 kr. Vielä kun muistetaan, että Ruotsissa alv on 6 % ja Suomessa 10 %. Niin ja se alv Uberissa on 0 %.

Joten siis? Kalliimman hinnan-malli kopioidaan?

Käyttäjän Jukka-PekkaKukkonen kuva
Jukka-Pekka Kukkonen

Vastustetaan uusia ideoita? Uudet ideat on sitä miten vältellään työntekijä/yrittämaksut ja saadaan hinta siksi alas?

"Uberin liiketoimintamalli".. Uber tietämyksesi iltapäivälehti tasolla?

Taksialan pitäisi siis kopioida liikeidea missä kaikki vastuut ja vaaratilanteet siirretään kuljettajille ja asiakkaille? Myös verojen maksu? Ottaa alv poissa kyydin hinnasta, kuten Uber? Jättää lakisääteiset maksut maksamatta, kuten Uber? Kyllä, silloin hintataso on sama kuin Uberissa.. sattumaa ilmeisesti. Samalla kaikki taksiomistukset siirretään veroparatiisimaihin ja kaikki mahdolliset rahat valutetaan rajojen sille puolen?

Samalla sitten triplataan maksut kiireaikoina. Kyyti mikä nyt maksaa 30-40 maksaa jatkossa kiireaika + 100 eur, kuten Uberilla?

Loistavia ideoita!

Toimituksen poiminnat