*

Markku Brask Pelottomasti kohti uutta.

Kamerapöntöt ja logiikka

Olin aiemmin tällä viikolla työmatkalla viitostien varrella. Moottoritien loputtua alkaa kamerapönttöjen vaihteleva sijoittelu. Muutamat niistä on sijoitettu siten, että kun nopeusrajoitus vaihtuu 100:sta 80:een, on heti perään kamerapönttö. Näiden lisäksi muuten hiljaisella tiellä tuli vastaan ainakin kolme tutka-autoa ja pari oli tienposkessa pysäköitynä ottamassa kuvia mahdollisista kaahareista. Reippaanpuoleisesti valvontaa - melko rauhallisella tieosuudella. Ilmeisesti rikesakkotuotoista on alettu haaveilemaan myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Kirjoitin viime vuonna rikesakkotuotoista - liittyen nopeusvalvontaan pönttökameroilla. Nyt on taas aika palata aiheeseen, kun Helsingin Sanomat kirjoittaa tänään 12.5. julkistetussa artikkelissaan:

"SUOMEN teiden nopeuksia valvoo viikonvaihteessa ennätysmäärä valvontakameroita. Syynä ei ole keväisen hurjastelun lisääntyminen, päin vastoin: ylinopeudet ovat vähentyneet, joten lisäkameroilla taataan tasainen työmäärä kuvien käsittelijöille."

Eli - valvontakameroiden tarkoitus on - sen aiemmassa blogissani todetun rikesakkotuoton lisäksi, että kameravalvonnan kuvia käsittelevä henkilökunta saa käsiteltäväkseen n. 2000 kuvaa päivässä. Ja nyt kun nopeudet ovat tippuneet ja nykyisellä kameramäärällä ei saada riittävästi kuvia käsiteltäväksi, on tietenkin looginen vaihtoehto sijoittaa lisää kameroita tuottamaan käsiteltävää henkilökunnalle. Toteaapa liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja vielä, että:

”Pyrkimys on valvoa joka päivä sen verran, että se 2 000 tapausta täyttyy. Mitä vähemmän ylinopeuksia ajetaan, sitä enemmän tulee kameroita tolppiin.”

Siis mitä vähemmän ylinopeuksia ajetaan, sitä enemmän kameroita. Jotenkin voisin kuvitella, että kun ylinopeudet vähenevät, kameroita voisi vähentää, tai niiden määrän säilyttää ennallaan ja seurata vähenevätkö ne vielä lisää. Onko kyse trendistä, joka tekee maastamme turvallisemman. Mutta ei - lisää kameroita, että tuotot ja kuvamäärät pysyvät vähintäänkin ennallaan. Liikenneturvallisuuskeskuksen voisi hyvin nimetä uudestaan. Uusi nimi voisi olla Kamerapönttöjen Kuvankäsittelykeskus. Se kuvaisi laitoksen tavoitteita paremmin.

Haastan kaikki kanssa-autoilijat ajamaan juuri sen sakkorajan alittavaa nopeutta kameratolppien kohdalla. Kehä I:lle mahtuu vielä muutamia kymmeniä kameroita ja Kehä III on jäänyt pahasti kehityksessä jälkeen. Media-alalla on paljon työttömyyttä, joten kuvankäsittelijöitä on työllistettäväksi. Ja ollaan liikenteessä yhteisöllisiä - jokaisen autoilijan kannattaa asentaa Waze navigointiohjelmisto älypuhelimeensa - sillä voi kätevästi merkitä kartalle mm. tietyöpaikat, sekä pönttökamerat.

Hesarin uutinen: http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005208779.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kierot savolaiset ovat laittanee melko usein alamäkeen nopeusrajoituksen muutoksen 80:een ja sitten peltipoliisin. Ajoin viikko sitten ja huomasin. Ei ole vielä tullut kirjettä niiltä.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask

Kannattaa ladata Waze seuraavalle matkalle puhelimeen. Ovat kyllä kieroissa paikoissa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo rikesakkotiheys on siis kalibroitu siten, että noin joka tuhannes suomalainen autoilija saa sellaisen päivässä.

Sillä se 2000 kappaletta täyttyy.

Sen perusteella voisi siis ajatella, että kaikki autoilijat yhteistuumin sopisivat, ettei kukaan piittaa enää nopeusrajoituksista pätkääkään. Kun tuo käsittelykapasiteetti on 2000 kappaletta päivässä, niin sen enempää ei voisi käsitellä kuitenkaan. Todennäköisyys saaada sakko pysyisi siis yksittäiselle autoilijalle täsmälleen samana. Tietysti edellyttäen, että kaikki autoilijat olisivat välittömästi "juonessa mukana" eikä "rikkureita" esiintyisi.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask

Ei taida lainkuuliainen kansa lähteä mukaan, vaikka pieni ravistelu hyvää tekisikin. Jos todella aikovat lisätä kameroita sitä mukaa kun sakkojen määrä vähenee - on hienoja ylilyöntejä luvassa tulevina vuosina.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kun ylinopeudet kameroiden kohdilla vähenevät, on seuraava liike laskea sakotusrajaa. Jos sakkotulot tästä huolimatta alati laskevat, saamme keskinopeusmittaukset. Valtio ottaa omansa tavalla tai toisella, koska budjetti jne.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask

Toinen hyvä nimi-idea voisi olla siis Liikennerahastuskeskus.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Kaahareiden kannattaa keskittyä kaahaamaan asuinkaduilla ja pikkutaajamissa. Siellä kun ei ole valvontakameroita, ja harvemmin myöskään nopeusvalvontaa.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask

Valvonta olisi syytä keskittää nimenomaan suuremman riskin paikkoihin, joita taajamat ovat.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Onhan siinä semmonenkin pieni mahdollisuus että ajaisi nopeusrajoitusten mukaisesti eikä näyttäisi sitä kuviteltua keskisormea jokaiselle joka ajaa rajoitusten mukaisesti tai hiukka hiljempaa.
En jaksa ymmärtää mitä kiukuttelemista on nopeusrajoituksissa tai niiden valvonnassa. Sehän on niin avointa toimintaa viranomaisen puolelta kuin vain olla voi, jokainen nopeusrajoituksen muutos on oikein isolla merkillä laitettu tienposkeen tiettäväksi. Ei pitäisi olla epäselvää mitä viranomainen haluaa kansalaiselta näissä tapauksissa.
Siitä voi tietenkin keskustella ovatko nopeusrajoitukset yleensäkään tarpeen mutta kun ne nyt ovat olemassa niin niitä pitää noudattaa ja sillä selvä. Joka ei halua rajoituksia noudattaa keskustelkoon itsensä kanssa ja kysyköön mitä mieltä on yleensäkin lakien ja määräysten noudattamisesta ja niiden tarpeellisuudesta.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask

Rajoitukset ovat tarpeellisia, mutta ovatko sakkotuotot ja tietty määrä kamerakuvia mielestäsi sopivia mittareita ohjaamaan Liikenneturvakeskuksen toimintaa? Ja onko ylinopeuksien väheneminen sopiva perustelu lisätä kameravalvontaa?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Eipä se valvonta juurikaan haittaa jos ajaa rajoitusten mukaisesti mutta se että nykyisin annetaan ymmärtää että se joka ajaa rajoitusten mukaan on jotenkin vajaaälyinen tai muuten viallinen niin sitä minen ymmärrä.
Kamerat kyllä vähenee ihan varmaan jos ylinopeudet vähenee reilusti tai loppuu lähes kokonaan ,ei niitä turhanpanttina pidetä ,senverran kalliita ovat.

Käyttäjän MarkkuBrask kuva
Markku Brask Vastaus kommenttiin #12

Luitko tekstin ja siihen liittyvän uutisen? Liikenneturvakeskuksen johtaja kertoo, että kameroita lisätään sitä mukaa kun sakotettavien määrä vähenee.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #13

Luin ja asioita voi myös ajatella itse ja verrata realimaailmaan.
HS:n juttu oli taattua asenteellista surnalismia jota se harjoittaa muillakin elämänalueilla kuin liikenteenseurannassa.

Toimituksen poiminnat