Seurantaa kauppakeskuksissa
Päivän uutisessa Ilta-Sanomissa kerrotaan, miten kauppakeskukset haluavat saada samankaltaista statistiikkaa kuluttajista käyttöönsä, kuin verkkokaupoilla on käytössään asiakkaistaan. Missä asiakkaat liikkuvat, kuinka kauan he viettävät siellä aikaa jne. Ja kun näitä tietoja verrataan liikkeissä tehtyihin ostoksiin ja anonymisoituihin tunnisteisiin vaikkapa wifi-yhteyttä kyselevien matkapuhelinten osalta, saadaan rakennettua paremmin myyviä ostoskeskuksia.
Myös ihmisten tunnetiloja luetaan kasvojen ilmeiden perusteella, sekä sukupuolijakaumaa selvitetään fyysisten erojen perusteella. Palveluiden tuottajat väittävät, ettei tunnistetietoja voi yhdistää henkilötietoihin ja samaan hengenvetoon, että järjestelmät täyttävät mm. tulevan gdpr-asetuksen vaatimukset. Tässä kuitenkin häiritsee pari asiaa. Jos tunnistetietoja ei voida yhdistää henkilötietoihin, miten mm. tietojen poistaminen henkilön niin vaatiessa voidaan toteuttaa? Tai jos joku haluaa mukaansa tiedot mitä hänestä on kerätty, kuinka se tehdään ilman henkilön yhdistämistä tunnistetietoihin?
Ja voiko asiakas halutessaan kieltää, ettei hänestä kerätä ostokäyttäytymiseen, kauppakeskuksessa liikkumiseen ja hänen käyttämiinsä mobiililaitteisiin liittyvää tietoa? Meitä seurataan verkossa monin eri tavoin kaupallisessa tarkoituksessa, mutta tähän seurantaan voi halutessaan edes osittain vaikuttaa. Voisiko joku kauppakeskus brändätä itsensä seurantavapaaksi alueeksi ja yrittää saavuttaa kaupallista menestystä vaikkapa palvelutasollaan?
Yksi ratkaisu on toki suosia pieniä kivijalkamyymälöitä ja maksaa käteisellä. Niissä on tietty usein muutenkin kilpailuvalttina hyvä palvelu ja hälyvapaa tunnelma, eikä joka kulmalla ole tekoälyyn kytketty kamera analysoimassa miten ilmeilet ja minkä näyteikkunan kohdalla pysähdyt.
Linkki uutiseen: https://www.is.fi/digitoday/art-2000005491788.html
Markku liikkuu ajatuksissaan jo Minority Report elokuvan maailmassa. Siinähän ihmiset tunnistetaan silmän iiriksen skannauksella ja Tom Cruisen mennessä paikalliseen ostoskeskukseen, koneääni toivottaa hänet henkilökohtaisesti tervetulleeksi ja samaan aikaan kohdennettu mainonta alkaa välkkyä taustalla.
Tämä ei onneksi ole vielä nykyhetkeä.
Hahmotunnistus on vielä kehitysvaiheessa ja on vaikeaa sanoa, tuntevatko kamerat meidät vuoden, kymmenen vai sadan vuoden kuluttua. Tosiseikka kuitenkin on se, että jonain päivänä ne tunnistavat meidät erehtymättömästi. Se kuitenkin edellyttää sekä kameratekniikan että keinoälyjen kehittymistä täysin eri tasolle, missä ne tällä hetkellä ovat.
Voit Markku luottaa siihen, että vielä tänäänkin sinut tunnistaa ihminen. Se sama vartija, jonka näet joka päivä ostarilla, tunnistaa sinut erehtymättömän varmasti monitorinsa kautta. Siihen ei yksikään kone kykene, ei ainakaan hetkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei siihen kovin montaa vuotta taida mennä. Teknologia on jo olemassa, eikä tarvitse mennä Oulua pidemmälle sitä hankkimaan. https://www.marmai.fi/uutiset/tekoaly-ymmartaa-jo-…
Ilmoita asiaton viesti