*

Markku Brask Pelottomasti kohti uutta.

Kaikki blogit puheenaiheesta Rattijuopumus

Amfetamiinia suonissa -Jari Sillapää

Olipa uutinen, Sillanpää ajellut autoa huumepäissään. Melkoinen kolaus varmasti monelle fanille, joihin itse en kuulu.

En ole myöskään kovin yllättynyt, että julkisuuden henkilö jää huumeista tai käytöstä kiinni. Sillanpää on onnekseen sellaisessa asemassa, että kohu tuskin vaikuttaa hänen työntekoonsa. Tosin on monella muulla jotka jäävät huumeidenkäytöstä kiinni.

 

Toki Sillanpäätä vasta epäillään rikoksesta.

 

Ota ja aja - apinoidaan

Ollessani Belgiassa keväällä opintomatkalla keskustelin muutaman opiskelijan kanssa maittemme alkoholipolitiikasta. Alkoholin myynnissä on kotimaissamme tunnetusti eroja, mutta yllättävän suuria eroja havaitsimme myös asenteissamme. Kertoessani, että Suomessa voi periaatteessa – ja valitettavasti käytännössäkin – ottaa yhden tai kaksi ja lähteä rattiin, hämmästyivät kaverini suuresti. Heille Suomi näyttäytyi mallimaana, mutta kertoessani tilanteesta tein pienen särön heidän Suomi-kuvaansa.

Rattijuopumusten rangaistuksia kiristettävä

Vuosittain noin 20 000 henkilöä syyllistyy rattijuopumukseen. Rattijuopumuksen seurauksena tapahtunut onnettomuus on aina suuri tragedia rattijuopon mahdolliseksi uhriksi joutuneelle perheelle ja läheisille, mutta se jättää myös ikuiset arvet rattijuopumukseen syyllistyneelle. Keskimäärin 58 henkilöä menehtyy ja 650 henkilöä loukkaantuu rattijuopumuksen johdosta. Menehtyneistä kolme neljästä on juopuneita kuljettajia, 18 prosenttia juopuneen matkustajia ja yhdeksän prosenttia sivullisia.

Suuri puhallus

Rattijuopumus on riski. Ei pelkästään kuljettajalle ja hänen matkustajilleen, vaan ennenkaikkea aivan sivullisille, viattomille kanssaihmisille.

 

bit.ly/ihmeita

 

 

Liikenneonnettomuuksien uhreista suurin osa nuoria – kenellä vastuu?

Noin kuukausi sitten Toholammilla kuoli neljä nuorta liikenneonnettomuudessa. Kymmenen vuotta sitten Loimaalla kuoli kuusi nuorta.

Nämä onnettomuudet ovat mittasuhteiltaan äärimmäisiä, mutta totuus on huomattavasti laajempi: Henkilövahinkoja sattuu eniten nimenomaan nuorille, 15–24-vuotiaille. Vuosittain liikenteessä kuolee 56 ja loukkaantuu 2500 nuorta.

 

Liian alhaisen promillerajan käytännön mahdottomuus

Suomalainen ikuisuuskeskustelu alkoholin ympärillä jatkuu aina vaan. Viimeksi saatiin lukea Risikon Paulan ajatuksia promillerajan laskusta. Eräällä kaverillani oli Facebookissa mainio kirjoitus aiheesta vuodelta 2011 jonka tässä julkaisen hänen luvallaan.

 

 

Liian alhaisen promillerajan käytännön mahdottomuus

Nonih. Tässä pikaisesti skenaario siitä, miksi käytännössä 0.2 promillen rajan valvomista liikenteessä voi pitää mahdottomana.

 

Promillerajan lasku - kiitos ei!

Tänään Suomi Areenassa Porissa liikenneministeri Paula Risikko on muutaman muun selkääntaputtelijansa kanssa ilmaissut tukensa promillerajan laskulle tieliikenteessä. (1) Tällä hetkellä tieliikenteen promilleraja on 0,5, mutta keskustelunavauksia sen laskemiseksi 0,2:een on ollut pidemmän aikaa. 

Kasvottomana mediassa

Pari vuotta sitten 25-vuotias mies ajoi kännissä 11-vuotiaan tytön yli Helsingin Viikissä. Tyttö kuoli. Syytetty ei peittänyt kasvojaan oikeudessa, ja julkaisimme kuvan lehdessä. Sain miehen tyttöystävältä tulenkatkuisen sähköpostin, koska kuvan julkaisu oli hänen mielestään täysin väärin. Toiminta oli kuulemma vastuuntunnotonta. 

Kuvan julkaisupäätökseen vaikutti muun muassa se, että mies oli tuomittu rattijuopumuksesta aiemminkin. Kuusi kertaa.

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä